🥇זוכת פרס הסביבה של ישראל לשנת 2025
14 פקחים
ייעודיים בלבד מוקצים למיגור התופעה
יותר ממיליארד ₪
בשנה - עלות נזקי שריפות הפסולת לבריאות הציבור
75% מפליטת המסרטנים
מקורם בשריפות פסולת
12,666 שריפות פסולת
טופלו על ידי שירותי הכיבוי במהלך 2024
כ-300,000 טונות
של פסולת עירונית נשרפות בישראל בכל שנה

שריפות פסולת בישראל
שריפות לא חוקיות של פסולת הן אחד מגורמי זיהום האוויר העיקריים בישראל והן פוגעות בבריאותם ובאיכות חייהם של מיליוני תושבים. בשריפות מועלות באש בכל שנה מאות אלפי טונות של פסולת מסוגים שונים הפולטות לאוויר בעת שריפתן מגוון רחב של רעלים, הגורמים לנזקים בריאותיים חמורים.
בין הגורמים לשריפות ניתן למנות: תושבים ביישובים ללא פינוי מוסדר של פסולת שנאלצים לשרוף את הפסולת הביתית כדי להיפטר ממנה, גורמים עברייניים שמפיקים משריפת הפסולת רווחים כספיים, חקלאים ששורפים גזם וציוד חקלאי כדי לחסוך בעלויות פינוי וקבלנים שמשליכים פסולת בשטחים הפתוחים ומציתים אותה. התופעה רווחת בכל רחבי הארץ, מצפון עד דרום, וכן בשטחי הרשות הפלסטינית, שגם השריפות בה משפיעות באופן ישיר על איכות האוויר של תושבי ישראל.
בין החומרים שמועלים באש: גומי, פלסטיק, אזבסט, פגרים, חומרי הדברה, דלקים, צבעים וחומרים רעילים נוספים. שריפתם אחראית לכשלושה רבעים מפליטת החומרים המסרטנים או החשודים כמסרטנים לאוויר בישראל וליותר מרבע מפליטת החלקיקים (PM2.5) – מזהם החודר לעומק הריאות וגורם לתחלואה נשימתית קשה. בין הנזקים הבריאותיים שנגרמים משריפות הפסולת: סרטן, פגיעה במערכת העצבים המרכזית, נזקים למערכת ההורמונלית, תחלואה נשימתית ולבבית, הפלות, פגיעה בעוברים, בעיות בכבד ובכליות ועוד.
עמותת אזרחים למען אוויר נקי פועלת להעלאת המודעות לתופעה ומקדמת פתרונות למיגורה. העמותה פועלת ללא מטרות רווח.
מוקד אזרחים למען אוויר נקי
מוקד הווטסאפ של אזרחים למען אוויר נקי אוסף נתונים על מפגעי ריחות, עשן ופסולת, במספר 054-9562220. הדיווחים מסייעים לקבלת תמונת מצב לאומית מקיפה על המפגעים ולקידום פתרונות מול המדינה.
המוקד קל ונוח לשימוש, פועל 24/7, וכל הדיווחים מועברים אל הגורמים האחראים לטיפול במפגעים ולתיעודם: המשרד להגנת הסביבה, הרשות המקומית שבתחומה המפגע נמצא וגורמים נוספים כמו איגודי ערים לאיכות הסביבה או אשכולות משרד הפנים. דיווחים על מפגעים שמקורם ביהודה ושומרון מועברים גם למנהל האזרחי ומפגעים שבהם דווח על תסמינים פיזיולוגיים מועברים למשרד הבריאות.









